GDPR proti nabídkám přes telefon

GDPR proti nabídkám přes telefon
23 Január 2019

GDPR proti nabídkám přes telefon

S nařízením o ochraně osobních údajů jsou firmy opatrnější při nabízení produktů přes telefon nebo SMS. GDPR se snaží při tomto procesu zajistit větší ochranu nad osobními údaji. Kdo vám může nabízet takové služby a jak se vyhnout nepříjemným telefonátům? Pokud již nechcete, aby vám něco nabízeli, jednoduše je na to upozorněte.

Kdo vám může nabízet své služby a produkty po telefonu?

GDPR dopadá na telefonické nabídky a nabídky přes SMS podobně jako na emailové reklamní sdělení. Jak vaše telefonní číslo, tak i emailová adresa jsou osobním údajům. Společnosti mohou své produkty či služby po telefonu, přes SMS nebo emailem nabízet pouze na základě vašeho souhlasu. Pokud si tak koupíte nový mobilní telefon, je prodejce oprávněn vám zaslat například nabídku příslušenství k vybranému přístroji. Dále se může stát, že vás osloví marketingová agentura, s níž má správce údajů uzavřenou smlouvu, aby vám služby či produkty daného správce nabízela. Pokud vás ale osloví někdo s nabídkou, aniž jste s danou společností měli nějaký vztah, může jít o porušení předpisů o ochraně osobních údajů.

Jak je to se společnostmi, které si data o zákaznících kupují?

Společnosti, které provozují telemarketing, obvykle pracují s telefonními čísly, které nezískávají přímo od lidí, ale z databází s údaji. S databázemi údajů tohoto druhu se často obchoduje a data se do nich získávají tak, že zákazníci e-shopů, uživatelé různých webů a dalších služeb zadají své telefonní čísla a odsouhlasí podmínky zpracování osobních údajů, ve kterých je ukrytý souhlas s takovýmto využitím jejich mobilního čísla.

Je důležitý jasný souhlas

GDPR zavádí pro souhlas se zpracováním osobních údajů některé nové podmínky - v tomto případě je zejména důležitý důraz na odlišnost souhlasu od ostatních skutečností.

Subjekt musí jasně vědět, že uděluje souhlas se zpracováním údajů a souhlasem nesmí být podmíněno například plnění smlouvy. Vzhledem k tomu, že souhlasy ukryté v obchodních podmínkách tato kritéria nesplňují, nelze údaje získané touto formou nadále využívat. Aby to bylo možné, musel by být souhlas udělen znovu podle podmínek, které požaduje GDPR
.

Jak se nechat vymazat?

Platí, že zákazník musí mít možnost jednoduše (např. prostřednictvím odkazu) bezplatně se odhlásit, resp. odmítnout další zasílání marketingových sdělení. Jedná se typicky o jakékoli obchodní sdělení a nabídky zasílány na email nebo telefonní číslo zákazníka. GDPR nestanoví jednotný postup pro uplatnění práva na to nebýt dál oslovován s reklamními nabídkami. Jeho uplatnění by ale mělo být stejně jednoduché, jako souhlas. Uplatnění tohoto práva se tak liší společnost od společnosti.

Obecně je možné podat takovou žádost např. listem, emailem, přes web. V případě telefonického oslovování bude nejdříve stejně možné volajícímu oznámit žádost o výmaz. Lidé by si však měli být vědomi, že uplatněním práva na vymazání nemusí dojít k vymazání všech jejich osobních údajů. Když například odeberou operátorovi souhlas pro marketingové akce, ten bude i nadále spravovat jejich údaje ke smlouvě například o tarifu. Pravděpodobně dojde k vymazání údajů používaných pro marketingové oslovování, ale nemusí dojít k vymazání údajů, které společnost potřebuje pro plnění zákonných povinností či plnění uzavřené smlouvy.

Je s GDPR vymazání z marketingových databází jednodušší?

Takovou možnost znala i dosavadní právní úprava, GDPR však celkově zvyšuje důraz na dodržování pravidel ochrany osobních údajů, takže lze očekávat, že k právům dotčených osob budou mít společnosti větší respekt. Obecně je GDPR vstřícné k elektronické formě komunikace, takže lze komunikovat emailem, ale je na místě si veškerou komunikaci uchovávat.

 

Kontaktní formulář

Vypracování bezpečnosti dokumentace ve smyslu GDPR od 139 € s pojištěním.

osobniudaj.cz, s.r.o. Nobelova 812/4,
160 00 00 Praha 6 - Vokovice

Nezávazná cenová nabídka zdarma

od 139€ s pojištěním

Poskytli jsme služby
více než
11 500 klientům

Bezplatná cenová nabídka

Otázky a odpovědi

Vážený klient, pokud jste nenašli
to co hledáte, nevahejte
nás kontaktovat.

Kontaktovat